autor: Claudia Soldatić
Had i Perzefona |
Eleuzinske misterije spadale su među
najvažnije religijske obrede u antičkoj Grčkoj. Bile su toliko važne da se
mjesec dana prije njihovog početka proglašavao sveopći sveti mir – ekekheiria - među grčkim polisima. Misterije su bili svečani
obredi vezani za jedan od najstarijih kultova antičke Grčke, kult Demetre i
Perzefone.
KULT DEMETRE
Kult Demetre, čini se, potječe još iz
mikenskog perioda te se datira u 15. st. pr. Kr. Samo ime Eleuzine je, čini se, pred-grčko te je povezano s božicom rano-mikenskog
perioda Eileithijom. Neki stručnjaci čak smatraju da je kult Demetre još i
stariji te da potječe iz neolita. Ono što se sa sigurnošću zna jest da je
Eleuzinsko svetište sagrađeno u mikenskom dobu, 15-14 st. pr. Kr., a eleuzinski
misteriji su više od tisuću godina bili sastavni dio religijskog života Atene. Značajna pregradnja je poduzeta za vrijeme
Pizistratove vladavine u Ateni u drugoj polovici 6. st. pr. Kr. Kasnije ga je ponovo dao pregraditi
Periklo. Glavna građevina bila je
dvorana za obrede – telestrion – koja
je bila pravokutnog tlocrta i mogla je primiti 4000 ljudi. U središtu dvorane
bila je pozornica na kojoj su se održavala uprizorenja priča o Demetri i
Prezefoni – tesmoforije. Kasnije se ova svetkovina proširila i na
Rim.
Prema grčkoj mitologiji, Demetra je
bila kći Krona i Reje, Zeusova sestra koju je, kao i svu njenu braću i sestre,
sustigla ista sudbina. Vlastiti otac ju je pojeo odmah nakon rođenja, bojeći se
proročanstva koje je kazivalo da će ga jedno od njegove djece doći glave. No,
Demetra je kao božanstvo nastavila živjeti u Kronu dok je nije oslobodio
najmlađi brat Zeus. Bila je boginja plodnosti zemlje i poljodjeljstva. Naučila
je ljude obrađivati zemlju postavši tako osnivačica zemljoradnje ali i novog načina
života ljudi – sjedilačkog života u stalnim naseobinama. Sa Zeusom je imala kći
Perzefonu. Prema predaji, kada se Perzefona igrala s nimfama na livadama Nise,
otvorila se pred njom zemlja te se pojavio bog podzemlja Had koji je skupa s
njom nestao u bezdanu. Devet dana Demetra je lutala zemljom bez jela i pića
tražeći kćer ali bez uspjeha. Tada se Helije, sveznajući bog Sunca, sažalio nad
njom te joj rekao što se dogodilo. Demetra je odmah pošla Zeusu ali se ništa
nije moglo učiniti jer se u međuvremenu Had oženio Perzefonom i dao joj jesti
zrna jezgre mogranja; a kada netko nešto okusi u podzemnom svijetu, više se ne
može vratiti u ovozemaljsku stvarnost. U
dubokoj žalosti Demetra je otišla s Olimpa, zatvorila se u svoj hram u Eleuzini
i na svijet poslala nerodicu. To je imalo katastrofalne posljedice ne samo za
ljude nego i za bogove. Ljudi su, naime, prestali štovati bogove i prinositi im
žrtve. Kad je takvo stanje postalo neizdrživo, Zeus ga je riješio kompromisom –
dvije trećine godine Perzefona će živjeti s majkom na zemlji a ostatak godine
će provoditi sa svojim mužem u podzemlju. Kada u jesen seljak položi sjeme u
zemlju, Perzefona silazi u podzemni svijet, a Demetra prirodi oduzima plodnost.
U proljeće, kada se Perzefona vraća, majka je pozdravlja cvijećem i zelenilom.
Također prema predaji, prvi čovjek
kojeg je Demetra naučila uzgajati biljke bio je Triptolej, sin eleuzinskog
kralja Keleja i njegove žene Metanire. Kralj i njegova supruga ugostili su
boginju u svojoj palači u vrijeme kada je lutala zemljom tražeći Perzefonu
prerušena u neuglednu staricu. Demetra je iz zahvalnosti njihovom sinu dala
žitno zrnje i naučila ga obrađivati zemlju. Po njenoj naredbi Triptolej je to
umjeće širio po cijeloj Grčkoj. Njihovog drugog sina Demofonta boginja je
htjela načiniti besmrtnim pa ga je svake noći kalila nad vatrom. No jedne
večeri, Metanira je slučajno naišla te prestrašila boginju koja je dječaka
ispustila u vatru. Nakon Demetrina odlaska, Kelej je u njenu čast dao izgraditi
svetište, isti onaj hram u koji se boginja zatvorila poslavši nerodicu na
svijet. To svetište u Eleuzini postalo je središtem njena kulta.
MISTERIJE
Misterije su bile inicijacijske
ceremonije koje su se održavale svake godine u isto vrijeme. Utjelovljavale su priču o Perzeoni i Demetri;
o otmici, potrazi i tugovanju te konačnom sastanku. Upravo od te tri faze – gubitak, potraga,
pronalazak – sastojala se bit glavnog obreda misterija. O samim ritualima malo se toga sa sigurnošću
zna jer su misterije bile tajne i sudionike je obavezivala zakletva tajnosti.
Prema nekim stručnjacima, misterije su trebale osobu izdići iznad ljudske sfere
u božansko da bi osigurale iskupljenje, pa čak omogućile i besmrtnost.
Prema Thomasu Tayloru, postojale su Male i
Velike misterije; sa sigurnošću se zna da su se Male misterije održavale svake
godine dok za Velike nije sigurno da li su se i one održavale svake godine ili
pak svakih pet godina. U Homerovoj himni
Demetri kazano je da je sam Kelej bio prvi koji je bio upućen u tajne
rituala te je bio jedan od izvornih svećenika. Kasnije, pod
Pizistratom, misterije su postale javna svečanost kojoj su hodočastili ljudi iz
cijele Grčke. Oko 300.g.pr.Kr. Atena kao grad je preuzela brigu oko
organizacije misterija što je dovelo do velikog broja sudionika u samim
obredina. Jedini zahtjev koji su sudionici morali ispuniti bio je taj da nemaju
krvnog duga – znači, da nisu počinili zločin ubojstva. Mogli su ravnopravno
sudjelovati muškarci, žene, pa čak i robovi uz uvijet da polože zakletvu
tajnosti.
Sudionici su se djelili u nekoliko
skupina:
1.
Svećenici
– hierofanti
2.
Mystai
– inicijenti, oni koji se po prvi put uvode u misterije
3.
Oni
koji su u misterijama sudjelovali barem jednom
4.
Oni
koji su u misterijama sudjelovali i doživjeli ekstasis – epoptai
Male misterije su prikazivale patnje
duše vezane uz tijelo dok su veće prikazivale oslobođenje svega vezanog uz
materijalno te uzdizanja u svijet duhovnog. Prema Platonu, konačni cilj
misterija bio je odvesti nas natrag počelima od kojih smo proistekli te savršenom
uživanju duhovnosti i dobra.
Male misterije održavale su se u
mjesecu Anthesterionu (veljača/ožujak). Da bi mogli sudjelovati u malim
misterijama, sudionici su morali žrtvovati svinju Demetri i Perzefoni te se
očistiti ritualnim kupanjem u rijeci Illisos. Nakon sudjelovanja u manjim
misterijama, sudionici bi dobili naziv mystai koji je značio da su postali
vrijedni sudioništva u velikim misterijama.
Velike misterije održavale su se u
mjesecu Boedromionu (kraj rujna) te su trajale deset dana. Prvi čin velikih
misterija bio je donošenje svetih obrednih predmeta iz Eleuzine u Eleusinion,
hram Demetre u samom podnožju Akropole. Ti predmeti su bili Kiste – sveta
škrinja, Kalathos – poklopljena košara. Samo mystai su znali što se nalazi u
njima. Predpostavlja se da je Kiste sadržavala zlatnu guju, jaje, predmet
falusnog oblika te vjerojatno sjemenje posvećeno Demetri.
Petnaestog dana Boedromiona svećenici
bi objavili prorrhesis – početak rituala te bi izveli obredno žrtvovanje.
Sutradan, mystai su svetkovinu započinjali obrednim kupanjem u moru kod
Phalerona. Dan nakon toga, svi sudionici bi započeli s Epidauria – festivalom
posvećenim bogu Asklepiju, nazvanom po najpoznatijem svetištu tog božanstva u
Epidauru. To je zapravo bila svetkovina unutar svetkovine u kojoj se slavio
dolazak tog boga u Atenu u pratnji kćeri Hygieie. Procesija je zatim išla iz
Atene u Eleuzinu – kretalo se sa Atenskog groblja – Kerameikosa devetnaestog
dana mjeseca Boedromiona. Sudionici su hodali tkz. „Svetim putem“ mašući
granama zvanim „macchoi“. Putem su zazivali Dionizija usklicima „O lakch, o
lakche“. Isto tako su izvikivali i pogrdne šale u čast Lambe ili Baube – stare
žene koja je pričajući proste viceve nasmijala Demetru dok je oplakivala
gubitak kćeri.
Prije samog ulaska u Eleuzinu postilo
se u spomen Demetrinog devetodnevnog posta za vrijeme potrage. Post se prekidao
ispijanjem posebnog pića od ječma i mente zvanog kykeon. Dvadesetog i dvadeset
i prvog dana mjeseca Boedromiona mystai su ulazili u telestrion. U centru telestriona postojao je
dio – anaktoron – svetište u koje su smjeli pristupiti samo svećenici i gdje su
se čuvali obredni predmeti. Do anaktorna bila je pozornica na kojoj su se
vršila uprizorenja mita o Demetri i Perzefoni. Prije ulaska u telestrion mystai
su recitirali – „postio sam, pio sam kykeon, vadio sam iz kiste i stavio u
kalathos.“
Rasprostranjeno je mišljenje da su se
rituali unutar telestriona sastojali od tri elementa
1.
Dromena
– „učinjene stvari “ – dramsko uprizorenje mita o Demetri i Perzefoni.
2.
Deikriumena
– „pokazane stvari“ – sveti obredni predmeti
3.
Legomena
– „kazane stvari“ – komentari koji su pratili prikazivanje predmeta
Ova tri elementa zajedno su
sačinjavala apporetha – neponovljivo.
Kazna za otkrivanje rituala bila je
smrt.
Što se tiče vrhunca misterija,
postoje dvije teorije. Prva kaže da su svećenici bili ti koji su otkrivali
svete vizije koristeći vatru koja je
predstavljala mogućnost života nakon smrti. Druga teorija tvrdi da su iskustva
misterija bila iskustva promijenjenih stanja svijesti posredovanih
psihoaktivnim sastojcima sadržanim u kykeonu.
Nakon događanja u telestrionu
usljedio je pannychis – cijelonoćna gozba popraćena plesom i slavljem. Sljedećeg jutra u čast Demetre žrtvovao bi se
bik. Dvadeset i drugog dana Boedromiona mystai su častili mrtve izlijevajući
žrtve ljevanice iz posebnih obrednih posuda. Narednog dana misteriji su se
završavali i svi su odlazili kućama.
SIMBOLIKA MISTERIJA – ČEMU SU ZAPRAVO
SLUŽILI
Eleuzinske misterije su u početku
bile jednostavne svečanosti čiji su obredi simbolizirali zemljoradničke
poslove. Naknadno su uvedeni elementi koji su trebali objasniti odumiranje i
ponovno rađanje a na kraju i oni koji su se doticali objašnjenja prekogrobnog
života i ljudske sudbine.
Tesmoforije o Demetri Grke su navodile
na razmišljanje o tome što bi se dogodilo kada bi zauvijek bili lišeni
Demetrinih darova. Udane žene bi
ostavile muškarce i otišle iz polisa. Zajedno bi postile, spavale na zemlji i
proklinjale muškarce. Misterije su navodile ljude da razmišljaju o stvarnom
antagonizmu koji postoji između spolova, o braku i ulozi braka te o katastrofi
koja bi zatekla društvo kad ne bi bilo usjeva ni zemljoradnje. Na kraju
svetkovine, naravno, žene bi se vratile kući, život se nastavljao kao i prije
ali u svijesti je ostajala spoznaja da je moglo biti i drugačije.
Sam pojam mysterion zahtjeva
objašnjenje. Misterij nije značio odbacivanje racionalnosti i nekakvo
nepovezano čaranje ili vračanje.
Misterij je bio blisko povezan s pojmom myesis ili inicijacija. Misterij
nije bilo nešto što se mislilo nego nešto što se činilo. Mystai su kroz psihodramu misterija prolazili
kroz iskustvo svetoga koje bi u potpunosti izmijenilo njihov pogled na život i
smrt.
Kao i sve drevne inicijacije, i
obredi eleuzinskih misterija bili su dijelom zastrašujući. Takav karakter
pojačavala je činjenica da su bili obavijeni velom tajnovitosti. Mystai su bili
svjesni da su obredi simbolički - nisu
se temeljili na povijesnim dokazima da je Demetra zaista boravila u Eleuzini.
Mythos je bio teologija – govor o
Bogu te je poput svakog religijskog govora jedino imao smisla u sklopu obrednih
vježbi kroz koje se ispoljavao. Mit se nikada nije shvaćao doslovno. Obredi su
imali snagu prijenosa osjećaja – omogućavali su mystaima da osjete i prožive
Demetrinu neizvjesnost, bol i patnju. Kult Demetre je pokazivao da nema života
bez smrti. Sjeme se mora zakopati u dubinu zemlje prije nego što urodi plodom.
Misterije su tjerale sudionike da se izravno suoče s vlastitom smrtnošću,
iskuse stravu smrti te je nauče prihvatiti kao dio života.
Svaki obred misterija imao je svoju
ulogu u dovođenju mystaia u određeno mentalno stanje. Čini se da su prilikom
ulaska u telestrion, mystai bili u stanju dezorijentacije i iscrpljenosti.
Žrtvovanje životinja vjerojatno je imalo ulogu proizvesti određeni šok i
navesti mystaie da o sebi razmišljaju kao o smrtnim bićima koja se nalaze blizu smrti svaki dan. Moguće je da bi prilokom uprizorenja
Demetrina života i potrage za Perzefonom čak i neko dijete gurnuli u vatru
(aluzije na Demofonta) pa ga spasili u zadnji čas. Misterije su imale radostan kraj, događanja u
telestrionu završavala su prikazom Perzefoninog povratka iz svijeta mrtvih te
susreta s majkom.
Nije postojalo tajno učenje u koje su
Mystai morali vjerovati. Aristotel kasnije piše da mystai nisu išli u Eleuzinu
da bi nešto naučili nego da bi nešto doživjeli i drastično promijenili
razmišljanje zbog doživljenog. Obredi su na mystaie ostavljali dubok dojam.
Započinjali su rastrojstvom čovjekovih umskih procesa, dezorijentacijom, zatim
panikom, tjeskobom i zaprepaštenjem koje bi onda prešlo u oduševljenje zbog
sretnog kraja.
Eleuzinske misterije bile su
osmišljena drama koja je sudionike
uvodila u posve novu dimenziju života te ih dovodila u doticaj s dubljom, nesvjesnom stranom psihe. Mnogi
mystai osjećali su se iz temelja promijenjeni.
„Izašao sam iz dvorane i bio sam
stranac samom sebi“ Plutarh navodi ispovijed jednog mystaia. Mystai bi ustanovili da se više ne boje
smrti, postigli bi ekstasis - iskorak iz svakidašnjeg jastva te bi na trenutak
doživjeli blaženstvo.
No atenski filozof Proklo piše da
nisu svi mystai doživjeli ekstasis – neke bi obuzela prevelika panika pa bi
ostali zarobljeni u strahu kojeg ne bi uspjeli savladati. Doživjeli bi traumu
koja bi na njima ostavila dubok trag.
Eleuzinske misterije u kasnijem
razdoblju su se proširile na Rim a zadržale su se u religijskoj praksi sve do
ranog srednjeg vijeka.
Danas, rituali misterija se održavaju
svake godine za vrijeme Uskrsa u Fort Flagler State Parku u državi Washington.
Organizira ih neo-paganska Aquarian Tabernacle Church.