petak, 8. srpnja 2011.

Ukleti brodovi: Mary Celeste

Mary Celeste

Mary Celeste je trgovački brod poznat po tome što je otkriven 4. prosinca 1872 u Atlantskom oceanu bez posade i naizgled napušten (jedan čamac za spašavanje je nestalo ), unatoč činjenici da je vrijeme bilo lijepo, a njezina posada bila sastavljena od iskusnih i sposobnih pomoraca. Brod je na moru proveo mjesec dana, te je imao zalihe hrane i vode za više od šest mjeseci. Teret koji je bio prevožen nađen je netaknut, kao i osobne stvari putnika i članova posade sa svim dragocjenostima. Posadi se nikada nije ušlo u trag. Njihov se nestanak često navodi kao najveći pomorski misterij svih vremena. Sudbina posade bila je predmetom mnogih spekulacija. Teorije se kreću od alkoholnih para , do podvodnog potresa , nisu strana ni paranormalna objašnjenja koje uključuju duhove, izvanzemaljski život , neidentificirane leteće objekte , morska čudovišta , kao i fenomen Bermudskog trokuta, premda Mary Celeste nije plovila u području Bermudskog trokuta. Mary Celeste se često opisuje kao arhetipski ukleti brod, budući je bila otkrivena napuštena bez jasnog objašnjenja što se dogodilo s njenom posadom, njezino je ime postalo sinonim za slične pojave.
Kapetan Benjamin Brigss
Pod zapovjedništvom kapetana Briggsa, na Mary Celeste je 5. studenog 1872. u New Yorku ukrcan teret od 1.701 barela alkohola u vrijednosti od 35.000 dolara. Nakon ukrcaja brod je zaplovio za Genovu u Italiji. Osim kapetana i posade, na brod je bila ukrcana i kapetanova supruga s njihovom dvogodišnjom kćeri. Na brodu je bilo ukupno desetoro ljudi. Kapetan Briggs je proveo najveći dio svog života na moru. Posadu su činili Danac i četiri Nijemaca koji su svi tečno govorili engleski i smatrani su iskusnim, pouzdanim i sposobnim pomorcima. Prvi časnik i kuhar bili su Amerikanci. Prije no što je Mary Celeste napustila New York, kapetan Briggs se susreo sa svojim starim prijateljem Davidom Morehouseom, inače kapetanom kanadskog trgovačkog broda Dei Gratia. Na večeri se kroz razgovor ispostavilo da oba broda plove sličnom rutom, iz New Yorka kroz Gibraltar u Sredozemno more. Budući da je Dei Gratia još uvijek čekala svoj teret, isplovila je iz luke tjeda dana nakon Mary Celeste. Postojali su izvještaji o mjestimičnom lošem vremenu na Atlantiku tokom listopada te godine, ali Dei Gratia nije naišla na njega, te je njeno putovanje Atlantikom prošlo bez nezgoda.
Sarah Brigss
Oko 13.00 sati 4. prosinca kormilar Dei Gratie je dalekozorom uočio pet kilometara udaljen brod na pučini. Odmah je bilo jasno da sa uočenim brodom nešto nije u redu. Brod je lagano krivudao s poderanim jedrima. Kad su se primakli brodu, primjetili su da je to Mary Celeste.

Oliver Deveau, glavni časnik palube, prvi se ukrcao na Mary Celeste. Izvijestio je da na brodu nije našao nikoga i da je brod mokar iznutra. Bilo je puno vode između gornje i donje palube s oko metar vode u brodskom skladištu. No, brod je bio u plovnom stanju. Svi brodski dokumenti osim brodskog dnevnika su nedostajali. Brodski sat nije radio, a kompas je bio uništen. Sekstant i morski kronometar su također nedostajali. Jedini čamac za spašavanje na brodu je nestao. I vršno uže je nedostajalo. Konopac, vjerojatno vršno uže, pronađen je čvrsto vezan za brod, a drugi kraj užeta se vukao u vodi, vrlo raščupan. Kasnije su se još dva čovjeka ukrcala na Mary Celeste. Teret od 1701 barela alkohola bio je u dobrom stanju, premda je kasnije ustanovljeno da nedostaje devet barela. Zalihe nepokvarene hrane i vode za šest mjeseci su također bile nedirnute na brodu, a pronađene su i osobne stvari putnika. Činilo se da je brod napušten u žurbi. Na brodu nije bilo nikakvih znakova nasilja ili borbe. Upravo zbog nedostatka znakova borbe i radi činjenice da je brodski teret ostao gotovo netaknut, kao i sve dragocjenosti na brodu odbačene su sve teorije o piratstvu.

Prvi časnik, Albert Richardson

Jedna je pretpostavka bila da je brod uplovio u oluju i da je voda počela prodirati u brod, pa je kapetan naredio evakuaciju u čamcu za spašavanje. I doista je na dnu broda bilo više vode nego što je to uobičajeno i dvije od tri pumpe na brodu su bile rastavljene. Ali u to vrijeme nije bila zabilježena ni jedna oluja na području na kojem je brod pronađen.

Jedna od novijih teorija je da je podmorski potres udario brod i prevrnuo devet bačvi alkohola, koji je iscurio u dno broda. Potres je također izbacio gorivo za peć na palubu i žar s vatre je odnešena u prostor za teret. Ovo je izazvalo paniku među posadom i natjeralo je da napusti brod. No ni posada Dei Gratie, a ni drugih brodova prisutnih u to vrijeme na tom dijelu oceana nije osjetila nikakav potres na moru.

Jedna od teorija opet kaže da je podvodni potres stvorio visoki plimni val koji je odnio posadu s palube ili ju je natjerao da napusti brod, ali nikakav plimni val nije bio zabilježen na tom području, pa i ovo objašnjenje otpada. Jedno od mogućih objašnjenja je moglo biti da je brod naišao na vodeni kovitlac, oluju nalik tornadu sa ljevkastim obakom, koji se pojavljuje na moru. Voda koja je okruživala brod mogla je biti usisana prema gore, odavajući dojam da brod tone. Ovo bi objasnilo vodu pronađenu u brodu, a panika koja je izbila među posadom bi mogla objasniti ogrebotine na ogradi broda i razbijeni kompas, kao i nestanak čamca za spašavanje. Niski tlak zbog vodenog kovitlaca mogao je u uređaju za mjerenje nivoa vode na dnu broda podići vodu u cijevi i stvoriti utisak da brod tone.

Najprihvaćenija teorija je ipak bila vezana uz onih devet bačvi alkohola koje su bile prazne. Tih devet bačvi, od ukupno 1701 bačve na brodu, bile su napravljene od hrasta lužnjaka, a ne od bijelog hrasta kao ostale bačve. Hrast lužnjak je porozniji i veća je vjerojatnost da iz takvih bačvi sadržaj iscuri. Ovo curenje je uzrokovalo isparavanje alkohola. Slabo osigurane bačve su mogle strugati jedna o drugu, a trenje između čeličnih obruča na bačvama moglo je izazvati iskrenje. Ovo je moglo zapaliti alkoholna isparenja i izazvati eksploziju. Pošto je skladište vjerojatno bilo otvoreno, ovo je izazvalo navalu plamenova i dima kroz otvor skladišta, a posada je povjerovavši da će brod eksplodirati, otišla sa njega. Zatim je posada u čamcu za spašavanje umrla od gladi i žeđi.

Pored ovih postojale su još i mnoge druge teorije, poput onih o pobuni na brodu i o pijanstvu među posadom, ali su sve odbačene budući su posadu činili provjereni, iskusni i povjerljivi ljudi. Do danas ni jedna od teorija nije uspjela rasvijetliti sudbinu posade broda Mary Celeste.


Posada

ImeStatusDržavljanstvoDob
Benjamin S. BriggsKapetanAmeričko37
Albert G. RichardsonPrvi časnikAmeričko28
Andrew GillingDrugi časnikDansko25
Edward Wm HeadKuharAmeričko23
Volkert LorensonPomoracNjemačko29
Arian MartensPomoracNjemačko35
Boy LorensonPomoracNjemačko23
Gottlieb GondeschallPomoracNjemačko23
Putnici

ImeStatusDob
Sarah Elizabeth BriggsKapetanova supruga31
Sophia Matilda BriggsKapetanova kćer2
Pogledaj:

Nema komentara: