subota, 9. srpnja 2011.

Ukleti brodovi: Valencia

SS Valencia

Putnički brod SS Valencia na putu iz San Francisca u Seattle nasukao se 22. siječnja 1906. na sjeveroistočnoj strani Vancouverskog otoka. Tog je trenutka na brodu bilo 173 ljudi, od toga 108 putnika, 9 časnika i 56 članova posade. Zbog lošeg vremena brod se nasukao na podvodni greben, te ostao zarobljen između strmih stjenovitih litica i olujnih valova. Podvodne stijene i olujno nevrijeme onemogućili su prilazak spasilačkim brodovima. Pokušaji spašavanja putnika spuštanjem čamaca za spašavanje rezultirali su razbijanjem čamaca od stijene i utapanjem nesretnika. Tijekom narednih 36 sati prestrašeni ljudi su ostali bespomoćno zbijeni na palubi dok su golemi valovi polako komadali brod. Područje Vancuverskog otoka smatra se tako opasnim da je zbog brojnih nesreća zadobilo naziv Groblje Pacifika.

Valencia je 20. siječnja 1906. po lijepom vremenu isplovila iz San Francisca. Uskoro se vrijeme se pogoršalo. Vidljivost je bila slaba zbog magle, a sa sjeveroistoka je počeo puhati snažan vjetar. Loše vrijeme je posadu dovelo u nemogućnost izračunavanja položaja prema zvijezdama, te su bili prisiljeni položaj odrediti naslijepo. Greška u proračunu bila je kobna, Valencia je promašila ulaz u tjesnac Juan de Fuca za više od 30 kilometara.

Oko ponoći 22. siječnja 1906. Valencija se nasukala na greben blizu Pachena Pointa na sjeverozapadnoj obali Vancouverskog otoka. Kapetan je naredio pokušaj odsukavanja stavljanjem motora u kontra rad. No, sudar je prouzrokovao duboku rasjeklinu u trupu broda kroz koju je voda snažno prodirala. Kako bi spriječio potapanje, kapetan je naredio da se brod ponovo nasuka. Iako je bila udaljena samo 50 metara od obale, olujno nevrijeme je onemogućavalo pristup obali.

Pachen Point

Protivno kapetanovoj zapovijedi, šest od ukupno sedam spasilačkih čamaca sa broda je spušteno u vodu nestručno, što je prouzrokovalo prevrnuća čamaca i ispadanje ljudi u more. Samo se dvanaestero ljudi uspjelo domoći obale, dok su valovi trojicu od njih odvukli s obale natrag u more. Preostala devetorica popela su se uz liticu, te uspijela dozvati pomoć.

U pomoć su stigla tri broda, premda zbog izrazito lošeg vremena, kao i nedostatka podataka o dubini vode, nijedan od njih nije mogao prići nastradaloj Valenciji. Jedan brod je u nemogućnosti prilaska Valenciji odlučio ploviti okolo i spašavati ljude iz mora. Uspio je spasiti 18-ero ljudi.

Preživjeli

Spasioci nisu mogli pomoći desecima ljudi koji su se nalazili na nepotopljenim dijelovima trupa. Uskoro je ogroman val odnio olupinu broda sa stijena u ocean utopivši sve preostale putnike.

Spomenik žrtvama

Lokalni ribari su pet mjeseci nakon nesreće izvijestili da su vidjeli čamac za spašavanje sa osam prikaza u obliku kostura u obližnjoj pećini. Seattle Times je 1910. izvijestio da su mornari vidjeli fantomski brod nalik Valenciji na stijenama nadomak Pachena Pointa. Dvadeset i sedam godina nakon katastrofe broda jedan od Valencijinih čamaca za spašavanje pronađen je u iznenađujuće očuvanom stanju kako pluta u blizini Barkley Sounda.




Pogledajte:

petak, 8. srpnja 2011.

Ukleti brodovi: Norge


SS Norge bio je Danski putnički brod za jedrenje iz Kopenhagena , Osla i Kristiansanda u New York uglavnom za potrebe prijevoza iseljenika. Brod je potonuo u blizini Rockalla, malog nenaseljenog otočića u Sjevernom Atlantiku 1904. Ovo potonuće je bila najveća civilna pomorska katastrofa u Atlantskom oceanu do tada.
Norge je bio sagrađen 1881. u brodogradiliđtu Alex Stephen & Sons Ltd Linthouse u Glasgowu , za belgijsku tvrtku Theodore C. Engels & Co iz Antwerpena. Njegov izvorni naziv je Pieter de Coninck. Brod je 3359 BRT, te nosivosti 3.700 tona (DWT), te 1400 KS (1,0 MW) motor je razvijao brzinu od 10 čvorova (19 km / h, 12 mph). Mogao je prevoziti maksimalno 800 putnika.
U 1889 je prodan A / S Dampskibs-Selskabet Thingvalla iz Danske (kasnije Skandinavien-Amerika Linien ili skandinavskim Amerika Line) i preimenovan u Norge. Dana 28. lipanja 1904 Norge se nasukao na Hasselwood rock , blizu Rockalla. Tom prilikom poginulo je 635 putnika, među kojima je bilo i 225 Norvežana. 160 preživjelih provelo je osam dana na otvorenom u čamcima za spašavanje. Jedan od preživjelih bio je i poznati norveški pjesnik Herman Wildenevey. Rockall leži u Atlantskom oceanu oko 280 milja od najbliže obale Velike Britanije i najizoliranija je stijena u svijetu. Uzdiže se samo 20 metara iznad površine i s više od 100 metara opsega Rockall je također jedno od najmanjih mjesta na svijetu. U tom udaljenom mjestu u svijetu SS Norge našao svoje posljednje počivalište.

Rockall
Poslije Titanika čijom katastrofom je poginulo 1.517 ljudi, Norge je druga najveća pomorska civilna tragedija sa 635 poginulih putnika.



Ukleti brodovi: Mary Celeste

Mary Celeste

Mary Celeste je trgovački brod poznat po tome što je otkriven 4. prosinca 1872 u Atlantskom oceanu bez posade i naizgled napušten (jedan čamac za spašavanje je nestalo ), unatoč činjenici da je vrijeme bilo lijepo, a njezina posada bila sastavljena od iskusnih i sposobnih pomoraca. Brod je na moru proveo mjesec dana, te je imao zalihe hrane i vode za više od šest mjeseci. Teret koji je bio prevožen nađen je netaknut, kao i osobne stvari putnika i članova posade sa svim dragocjenostima. Posadi se nikada nije ušlo u trag. Njihov se nestanak često navodi kao najveći pomorski misterij svih vremena. Sudbina posade bila je predmetom mnogih spekulacija. Teorije se kreću od alkoholnih para , do podvodnog potresa , nisu strana ni paranormalna objašnjenja koje uključuju duhove, izvanzemaljski život , neidentificirane leteće objekte , morska čudovišta , kao i fenomen Bermudskog trokuta, premda Mary Celeste nije plovila u području Bermudskog trokuta. Mary Celeste se često opisuje kao arhetipski ukleti brod, budući je bila otkrivena napuštena bez jasnog objašnjenja što se dogodilo s njenom posadom, njezino je ime postalo sinonim za slične pojave.
Kapetan Benjamin Brigss
Pod zapovjedništvom kapetana Briggsa, na Mary Celeste je 5. studenog 1872. u New Yorku ukrcan teret od 1.701 barela alkohola u vrijednosti od 35.000 dolara. Nakon ukrcaja brod je zaplovio za Genovu u Italiji. Osim kapetana i posade, na brod je bila ukrcana i kapetanova supruga s njihovom dvogodišnjom kćeri. Na brodu je bilo ukupno desetoro ljudi. Kapetan Briggs je proveo najveći dio svog života na moru. Posadu su činili Danac i četiri Nijemaca koji su svi tečno govorili engleski i smatrani su iskusnim, pouzdanim i sposobnim pomorcima. Prvi časnik i kuhar bili su Amerikanci. Prije no što je Mary Celeste napustila New York, kapetan Briggs se susreo sa svojim starim prijateljem Davidom Morehouseom, inače kapetanom kanadskog trgovačkog broda Dei Gratia. Na večeri se kroz razgovor ispostavilo da oba broda plove sličnom rutom, iz New Yorka kroz Gibraltar u Sredozemno more. Budući da je Dei Gratia još uvijek čekala svoj teret, isplovila je iz luke tjeda dana nakon Mary Celeste. Postojali su izvještaji o mjestimičnom lošem vremenu na Atlantiku tokom listopada te godine, ali Dei Gratia nije naišla na njega, te je njeno putovanje Atlantikom prošlo bez nezgoda.
Sarah Brigss
Oko 13.00 sati 4. prosinca kormilar Dei Gratie je dalekozorom uočio pet kilometara udaljen brod na pučini. Odmah je bilo jasno da sa uočenim brodom nešto nije u redu. Brod je lagano krivudao s poderanim jedrima. Kad su se primakli brodu, primjetili su da je to Mary Celeste.

Oliver Deveau, glavni časnik palube, prvi se ukrcao na Mary Celeste. Izvijestio je da na brodu nije našao nikoga i da je brod mokar iznutra. Bilo je puno vode između gornje i donje palube s oko metar vode u brodskom skladištu. No, brod je bio u plovnom stanju. Svi brodski dokumenti osim brodskog dnevnika su nedostajali. Brodski sat nije radio, a kompas je bio uništen. Sekstant i morski kronometar su također nedostajali. Jedini čamac za spašavanje na brodu je nestao. I vršno uže je nedostajalo. Konopac, vjerojatno vršno uže, pronađen je čvrsto vezan za brod, a drugi kraj užeta se vukao u vodi, vrlo raščupan. Kasnije su se još dva čovjeka ukrcala na Mary Celeste. Teret od 1701 barela alkohola bio je u dobrom stanju, premda je kasnije ustanovljeno da nedostaje devet barela. Zalihe nepokvarene hrane i vode za šest mjeseci su također bile nedirnute na brodu, a pronađene su i osobne stvari putnika. Činilo se da je brod napušten u žurbi. Na brodu nije bilo nikakvih znakova nasilja ili borbe. Upravo zbog nedostatka znakova borbe i radi činjenice da je brodski teret ostao gotovo netaknut, kao i sve dragocjenosti na brodu odbačene su sve teorije o piratstvu.

Prvi časnik, Albert Richardson

Jedna je pretpostavka bila da je brod uplovio u oluju i da je voda počela prodirati u brod, pa je kapetan naredio evakuaciju u čamcu za spašavanje. I doista je na dnu broda bilo više vode nego što je to uobičajeno i dvije od tri pumpe na brodu su bile rastavljene. Ali u to vrijeme nije bila zabilježena ni jedna oluja na području na kojem je brod pronađen.

Jedna od novijih teorija je da je podmorski potres udario brod i prevrnuo devet bačvi alkohola, koji je iscurio u dno broda. Potres je također izbacio gorivo za peć na palubu i žar s vatre je odnešena u prostor za teret. Ovo je izazvalo paniku među posadom i natjeralo je da napusti brod. No ni posada Dei Gratie, a ni drugih brodova prisutnih u to vrijeme na tom dijelu oceana nije osjetila nikakav potres na moru.

Jedna od teorija opet kaže da je podvodni potres stvorio visoki plimni val koji je odnio posadu s palube ili ju je natjerao da napusti brod, ali nikakav plimni val nije bio zabilježen na tom području, pa i ovo objašnjenje otpada. Jedno od mogućih objašnjenja je moglo biti da je brod naišao na vodeni kovitlac, oluju nalik tornadu sa ljevkastim obakom, koji se pojavljuje na moru. Voda koja je okruživala brod mogla je biti usisana prema gore, odavajući dojam da brod tone. Ovo bi objasnilo vodu pronađenu u brodu, a panika koja je izbila među posadom bi mogla objasniti ogrebotine na ogradi broda i razbijeni kompas, kao i nestanak čamca za spašavanje. Niski tlak zbog vodenog kovitlaca mogao je u uređaju za mjerenje nivoa vode na dnu broda podići vodu u cijevi i stvoriti utisak da brod tone.

Najprihvaćenija teorija je ipak bila vezana uz onih devet bačvi alkohola koje su bile prazne. Tih devet bačvi, od ukupno 1701 bačve na brodu, bile su napravljene od hrasta lužnjaka, a ne od bijelog hrasta kao ostale bačve. Hrast lužnjak je porozniji i veća je vjerojatnost da iz takvih bačvi sadržaj iscuri. Ovo curenje je uzrokovalo isparavanje alkohola. Slabo osigurane bačve su mogle strugati jedna o drugu, a trenje između čeličnih obruča na bačvama moglo je izazvati iskrenje. Ovo je moglo zapaliti alkoholna isparenja i izazvati eksploziju. Pošto je skladište vjerojatno bilo otvoreno, ovo je izazvalo navalu plamenova i dima kroz otvor skladišta, a posada je povjerovavši da će brod eksplodirati, otišla sa njega. Zatim je posada u čamcu za spašavanje umrla od gladi i žeđi.

Pored ovih postojale su još i mnoge druge teorije, poput onih o pobuni na brodu i o pijanstvu među posadom, ali su sve odbačene budući su posadu činili provjereni, iskusni i povjerljivi ljudi. Do danas ni jedna od teorija nije uspjela rasvijetliti sudbinu posade broda Mary Celeste.


Posada

ImeStatusDržavljanstvoDob
Benjamin S. BriggsKapetanAmeričko37
Albert G. RichardsonPrvi časnikAmeričko28
Andrew GillingDrugi časnikDansko25
Edward Wm HeadKuharAmeričko23
Volkert LorensonPomoracNjemačko29
Arian MartensPomoracNjemačko35
Boy LorensonPomoracNjemačko23
Gottlieb GondeschallPomoracNjemačko23
Putnici

ImeStatusDob
Sarah Elizabeth BriggsKapetanova supruga31
Sophia Matilda BriggsKapetanova kćer2
Pogledaj:

Ukleti brodovi: Titanik


Titanik je bio jedan iz serije od tri broda (Olympic, Titanic i Gigantic) izgrađenih za kompaniju White Star Line. Gradnja je započela 31. ožujka 1909. a porinut je 31. svibnja 1911.
Dana 10. travnja 1912. iz luke u Southamptonu, na svoje prvo i posljednje putovanje isplovio je, kako se tada vjerovalo, nepotopivi RMS Titanik. Na putu prema New Yorku, 15. travnja, u 2 sata i 40 minuta sudario se sa santom leda koja je prouzročila razderanje desne strane trpa, te bila uzrokom njegovog skorašnjeg potonuća.
Ostatke Titanika otkrio je Robert Balard 1. rujna 1985. na dubini od 4000 m. Mjesto potonuća Titanika locirano je na oko 600 kilometara jugoistočno od Newfaundlenda. Veliki broj dijelova olupine, posebno dijelovi korita, nedostajali su, vjerovalo se da se korito prilikom pada na dno raspalo na veliki broj manjih komada koji su se razletjeli dalje od glavne olupine. Nikada nije utvrđen točan broj ukrcanih putnika, vjeruje se da je bilo ukrcano 2.227 ljudi. Točan broj poginulih nije bilo moguće odrediti, ali se pretpostavlja da je te noći život izgubilo preko 1.500 ljudi. Među preminulima bilo je i 27 Hrvata. Mnogi leševi nikada nisu pronađeni.
Cijelih 14 godina prije katastrofe, Morgan Robertson u svojem romanu "Futility, or the Wreck of Titan" iznosi proročansko viđenje potonuća. Roman donosi priču o britanskom putničkom brodu Titan koji, budući da je bio na glasu kao nepotopiv, nije imao dovoljno čamaca za spašavanje. Na putu prema New Yorku jedne je travanjske večeri udario u santu leda i potonuo u sjevernom Atlantiku. Iako je nakon katastrofe pravog Titanica roman objavio ponovo s malim izmjenama, sličnosti su ostale zapanjujuće. Novi brod imao je 66.000 tona istisnine; Robertsonov je imao 70.000 tona istisnine. Stvarni je bio dugačak 882.5 stopa; fiktivni 800 stopa. Oba su imala 3 elise i brzinu od 24-25 čvorova. Oba su mogla nositi oko 3.000 ljudi i oba su imala čamce za spašavanje tek za jedan dio putnika. Ali nebitno, jer su oba dva bila oslovljena sa 'nepotopiva'.

Teorije urote:

- Prokletstvo Titanica - Teorija prema kojoj je za potonuće kriva praksa tvrtke White Star Line da ne krsti brodove pri porinuću.
- Potopili ga zbog osiguranja - Prema knjizi Robina Gardinera, Titanic nikad nije potonuo. Potonuo je Olympic, koji je preuređen da izgleda kao Titanic. Kompaniji je trebao donijeti ogromno osiguranje.
- Protestanti prokleli brod - Jedna od legendi vezana je uz Belfast gdje je brod sagrađen. Navodno je dobio broj 390904 čija refleksija podsjeća na slogan ‘ne Papa’ sjevernoirskih protestanata. Taj antagonizam prema katolicima smatrao se uzrokom potonuća.
Kratki podaci:
Sagrađen u Belfastu, Sjeverna Irska. Brodogradilište Harland & Wolff.
Porinut: 31. svibnja 1911.
Dužina 269 m.
Širina: 28 m.
Visina: 56 m.
Gaz: 10.5 m
Brzina: 25 čvorova
Kapacitet: 3547 putnika
Karte za plovidbu u smrt:




Prva stranica popisa putnika prvog razreda. Putnici prvog razreda
platili su više od 4000 USD za najbolje apartmane.

Povijest Titanika u 40 fotografija


Titanik nekad:

Titanic


Titanic u brodogradilištu


RMS Titanic

Titanic

Dodaj naslov


Titanic - dijelovi motora









Titanic - elisa



Titanik na navozu


Titanic - porinuće






Titanic - prvo isplovljavanje





Titanik - unutrašnjost



Titanik danas:













Pogledaj:
SS Oria - tragična pogibija preko 4000 ljudi