Autor: Danijel Tatić
Kolijevka civilizacije
Pri završetku posljednjeg ledenog doba, oko 10.000. g. pr. Kr. počelo je naseljavanje Bliskog istoka. Raznolikost prirodnih bogatstava uzrokovala je raznolik razvoj koji je ovisio o vremenu. Premalo kiše zimi rezultiralo je presuhom zemljom bez dobrog uroda i bez dovoljno pašnjaka o kojima je ovisila prehrana životinja pa je to neizbježno bilo nagovještajem gladi. S druge strane previše kiše bi uzrokovalo poplave a prejako sunce bi isušilo zalihe vode i spalilo biljke. Iz tih razloga su se najstarija vjerovanja s toga područja bavila opstankom, utjecajem vremena, rastom ljetine i rađanjem ljudi i životinja. Drevni Bliski istok s razlogom nosi naziv «Kolijevka civilizacije» , tu su pronađeni kotač i pismo, kao i mnogi drugi izumi koji su migracijama i kontaktima među narodima dospjeli i u najudaljenije krajeve svijeta. Tragovi ove nama tako udaljene civilizacije ostali su čvrsto utkani i u naša vjerovanja, u samim korijenima kršćanstva i judaizma a neosporna je i povezanost sa staroegipatskom religijom.
Mezopotamija
Mezopotamija je grčki termin koji označava «područje između dviju rijeka» a odnosi se na «brončano doba» drevnog Bliskog istoka u razdoblju od oko 3.500.- 330. g. pr. Kr.[1] Područje «međuriječja» je na sjeveru obrubljeno turskim planinama a na istoku planinskim lancem Zagros. Na zapadu nepregledna ravnica seže do Arapske pustinje a na jugu do Perzijskog zaljeva. Teško branjeno područje bilo je izloženo provalama i napadima divljih brđana s istoka i gladnih pastira sa zapada i juga.
Mezopotamci su bili narod vrsnih obrtnika i majstora koji su živjeli unutar sigurnosti gradskih zidina u kućama od glinene opeke. Bili su poznati i po veličanstvenim palačama i hramovima. Učinili su veliki napredak u poljodjelstvu, izmislili su plužna kola kojima su seljaci obavljali žetvu te prehranjivali obitelji, vojsku i graditelje. O njihovim vjerovanjima nam živo svjedoče mnogobrojne glinene pločice ispisane klinenim pismom. Pored raznih trgovačkih i birokratskih one su i izvori o jednom prošlom vremenu, vremenu epskih junaka, mitskih zvijeri, kraljeva i božanstava.
HRAMOVI
«Hajdemo praviti opeke te ih peći da otvrdnu! Opeke im bile umjesto kamena,
a opaklina im služila za žbuku. Onda rekoše: - Hajde da sebi podignemo grad
i toranj s vrhom do neba!»[2]
Zigurat u Uru |
Grčki povjesničar Herodot je posjetio Babilon u 5. st. pr. Kr. te nam sa svog putovanja ostavlja opis znamenite Kule babilonske koja se spominje i u Bibliji[6] :
«U središtu svakog od dijelova grada bila je sazidana građevina, u jednome kraljevska palača s velikom i snažnom ogradom koja ju je okruživala, a u drugome svetište Zeusa Bela s mjedenim vratima, nepromijenjeno sve do dana današnjeg, u obliku četvorine sa stranicama od dva stadija[7]. Usred svetišta izgrađena je čvrsta kula od jednog stadija u širinu i jednog u širinu, a na toj je kuli podignuta druga kula, a na njoj treća i tako dalje – sve u svemu osam kula. Na sredini nalazi se odmorište sa sjedalicama za odmor na kojima mogu sjesti i otpočinuti oni koji se uspinju. Na posljednjoj se kuli uzdiže velik hram: u hramu je postavljena velika ležaljka s lijepim pokrovom, a uz nju je zlatan stol. No ovdje nije podignut nikakav kip božanstva .»[8]
Zigurati su bili sastavljeni od 3,5,7 terasa koje su bile postavljene jedna da drugu te su se prema vrhu suzavale a povezivalo ih je strmo stubište sa stepenicama visokim i do 80 cm. Široke stube pri dnu s prostorom ispred njih služile su za godišnje procesije i vjerske obrede. Sedam katova zigurata je odgovaralo sedam planetarnih nebesa pa je svaki kat bio obojen drugačijom bojom, ovisno o tome kojoj je planeti pripadao. Saturn je po ezoteričkim shvaćanjima predstavljao veliku nesreću pa je bio crne boje a predstavljao je osnovicu zigurata pa je njegov vrh bio presvučen zlatom i predstavljao boravište boga Samasa, boga sunca. Odozgo pa nadolje, drugi kat je bio bijele, Jupiterove boje; treći kat posvećen Merkuru je bio crvene boje; četvrti, plave ,Venerine boje; peti, žute za Mars i posljednji je bio sive ili srebrne boje koja je pripadala mjesecu[9]. Te su boje služile u proricanju dobra i zla, a sam zigurat je imao simboličku funkciju ljestava. Za samu građevinu se kaže da se produžavala u tlo, tj. ima podzemni dio obilježen blokažom ili duboki središnji bunar, tako povezuje tri svijeta[10]: nebo, zemlju i podzemni svijet.[11] Babilonska kula je, kao i mnogi drugi mezopotamski zigurati, bila sagrađena od opeke i bitumena. Zigurati su bili obloženi finim kamenom i veličanstveno ukrašeni[12]. Kraljevski bračni par je dijelio krevet smješten u prekrasnoj prostoriji na vrhu zigurata s božanstvima. Njihovo vjenčanje je povezivalo zemlju s nebom i nebo sa zemljom dajući kralju božansku moć. Scenarij hieros gamosa[13] se zbivao između dvaju božanstava zaštitnika grada, koje su predstavljali njihovi kipovi ili vladar s jednom hramskom robinjom, a predstavljao je sjedinjenje bogova i ljudi, odnosno «izlijevanje» božanske energije neposredno na grad i na zemlju što joj je osiguravalo napredak i sreću[14], a vladar je ponekad znao biti i vrhovni svećenik[15]. Opis hieros gamosa nalazimo i u Herodotovom opisu babilonske kule:
«Niti ijedan čovjek provodi ovdje noć[16], osim jedne jedine domaće žene koju je između svih, kako kažu Kaldejci koji su svećenici ovoga boga, odabrao bog. Ti isti tvrde, a meni se to ne čini uvjerljivim, da sam bog zalazi u hram i počiva na ležaljci[17]
Vjernici su božanstvu prinosili hranu kao darove-žrtve. Oko hramskog središta su bila smještena spremišta sa zalihama hrane i stvari koje su se mogle zamijeniti za stvari koje su hramu bile potrebne. Tu su se nalazile i svećeničke kuće[18]. Cijeli je kompleks[19] bio okružen plodnom zemljom koja je pripadala hramu, samim time u području koje je pripadalo hramu je radilo mnoštvo ljudi od ratara, stočara i obrtnika koji su obrađivali zemlju, uzgajali životinje i proizvodili razne predmete koji su se upotrebljavali u procesijama ili su služili za zadovoljenje potreba svećenstva i građanstva. Pisari su bili važan čimbenik jer su nadzirali i bilježili sve poslove u hramu. U zapisima o poslovanju hramova iz oko 2.300. g. pr. Kr. vidljivo je da je u jednom hramu posvećenom jednoj beznačajnoj božici bilo zaposleno najmanje 1.200. ljudi. Svećenstvo je zauzimalo značajan položaj u životu grada, a vrhovni svećenih je ponekad vršio i ulogu kralja. Na jugu Mezopotamije svaki je veći grad bio mjesto štovanja nekog božanstva, a svaki je važniji bog imao svoju obitelj i sluge, pa su i oni bili počašćeni hramovima i kapelama[20].
BOGOVI, LJUDI, DEMONI
Prvi bogovi neba, zraka, zemlje i vode su bili vrhovna božanstva a cjelokupan panteon je brojao više od 3.000. božanstava jer je za svaki aspekt ljudske interakcije s prirodom, bogovima i ljudima međusobno, postojalo po jedno božanstvo[21].
Ljudi drevne Mezopotamije su živjeli u vrlo religioznom okruženju, prepunom čarolija i protučarolija, okruženi mnoštvom dobrih i zlih nadnaravnih sila. U svojim najranijim pričama o postanku oni opisuju praiskonski svijet čija je priroda bila mračna i divlja. Vjerovali su da su se generacije bogova i demona borile u vrtlogu tame živeći od krvi i mesa jedni drugih, a djeca bogova su proždirala svoje roditelje kako bi dobila božansku moć[22]. Za svoje svakodnevne nezgode, bolesti ili svađe krivili su raznorazne uglavnom bezimene demone za koje su vjerovali da žive u pustinji na zapadnom horizontu[23]. Poznat nam je demon pošasti Namtar – Ašaku[24] kojeg susrećemo i u Bibliji a gdje je opisan kao pošast i kuga što se što se šulja kroz tmine :
«Nećeš se bojati strašila noćnoga
ni strelice što leti danju,
ni kuge što se šulja kroz tmine,
ni pošasti što hara u podne»[25]
Za noćne strahove i more bila je odgovorna «noćna vještica» Lilitu[26], koja se također spominje u bibliji:
«Ondje će se sretat divlje mačke
s hijenama,
jarci će dozivat jedan drugoga;
ondje će se odmarat Lilit
našav počivalište.»[27]
Lilith |
U Bibliji nailazimo i na mezopotamijskog demona Rabišu[29], čija se djelatnost očituje u noćnim morama i predstavlja nečistu savjest.
«Jer ako pravo radiš, vedrinom odsijevaš
a ne radiš li pravo grijeh ti je kao
zvijer na pragu što na te vreba;
još mu se možeš oduprijeti.»[30]
Pored prizemnih demona koji su ljudima ulijevali strah u kosti i stvarali nevolje postojala su i nedodirljiva božanstva zbog kojih su ljudi i nastali da bi ispunjavali svoju svjetovnu funkciju – služenje bogovima. Ljudi su bili stvoreni da bi radili za bogove na poljima, da grade njihove hramove i njihove sustave za navodnjavanje. Bogovi su od ljudi napravili bogove tako što su ubili jednog od njih i njegovu krv pomiješali s glinom i pepelom, vječno vezujući na taj način ljude za zemlju koju obrađuju. Ljudski rad je bio pozorno promatran od bogova koji su ljudima bili pri ruci kad im je trebala pomoć, ali je uvijek i vrebala božja kazna ukoliko nisu udovoljavali božjoj volji. Iz tog razloga kipovi mezopotamskih božanstava gotovo u pravilu imaju zapiljene oči kako bi se istaknuo njihov nadnaravni nadzor nad ljudima.[31] Nastojalo se stalno udovoljavati božanstvima kako bi ih kroz rituale, molitve i prinošenje žrtava spasili od nadnaravnih sila demonskog kaosa koje su se nalazile u vodenom ponoru Apsu iznad kojeg lebdi kozmos i iz kojeg bogovi crpe svoju snagu. [32] Život običnog čovjeka je bio podređen volji vrlo nepredvidljivih bogova, pa se mali čovjek mogao samo nadati, ali nije mogao biti siguran u božju naklonost. To je u Babilonu dovelo do razvijanja drugog aspekta babilonske religije, aspekta koji još uvijek živi i kojim smo i sami okruženi – tumačenju znamenja. I Sumerani i Babilonci su živjeli u uvjerenju da mogu previdjeti budućnost na osnovu raznih događaja kao što su rođenje nakaza, pokreti životinja, oblici pukotine na zidu ili ulijevanjem ulja u čašu vode. Znamenje je ukazivalo na budućnost raznih aspekata života kako pojedinca tako i zajednice. Jedna tako važna djelatnost nije mogla proći bez posebno obučenog reda svećenika za tumačenje znamenja, koji su kasnije načinili i ogromnu enciklopediju o tumačenju znamenja. Uobičajen način predskazivanja je bilo ispitivanje jetre žrtvovane životinje, ukoliko se oblik jetre podudarao s oblikom od ranije, kada su događaji bili dobri, to je bio dobar znak, a ukoliko bi bio različit, preporučalo se da se ništa ne poduzima. [33]
Anu i Enlil
Anu |
Izvršitelj Anuove volje je božanstvo Enlil koji se poistovjećuje sa vjetrom koji suši tlo nakon poplave Eufrata i Tigrisa, on donosi kišu pašnjacima i brodovima što plove rijekama i kanalima nadima jedra. On oplođuje cvat bogatih palminih gajeva i osigurava red u prirodi i društvu. Kralj je u svojoj moći označavan izrazom Enlilitu što znači «Enlilovo dostojanstvo» jer se Enlil smatrao svojevrsnim prototipom kralja na zemlji i nosiocem kraljevskog autoriteta koji potječe od Anua.[35] Bog Enlila je bio izvršitelj volje božanskog dvora i bog oluje.[36]
Enki i Ninhursag
Nihursag |
«Tada neka zakolje jarca, što je određen za narod kao žrtva za grijeh
i neka odnese krv njegovu iza zavjese i neka učini s krvlju njegovo isto
Šamaš
Šamaš je bio Babilonu u doba Hamurabija[40]jedan od najutjecajnijih bogova. O njegovom značaju svjedoči i gornji dio stele Hamurabijevog zakonika iz starobabilonskog razdoblja na kojoj Hamurabi skrušeno moli pred bogom Šamašom[41]. On je bio bog sunca, zvan i Babar što je najvjerojatnije naziv nastao od pridjeva barbar što znači «sjajni». Sunce su štovali i Sumerani osobito u Larsi i Siparu a nazivali su ga Utu. Predstavljao je neprijatelja tame i svih zala koja tama predstavlja, nosio je i naziv «Sunce…ljekovitih krila» a bio je prikazivan kao bradati muškarac sa karakterističnom kapom na glavi i zrakama sunca na ramenima[42] ili kao sunčev disk sa krilima[43], na identičan prikaz boga sunca Ra nailazimo i u egipatskim prikazima[44].Šamaš je bio onaj koji raspršuje bolest i osvećuje potlačene i obespravljene, putuje cijelim nebom, od obzorja do obzorja, danju a isto to putovanje obavlja i noću podzemnim svijetom[45].
Sin
U sumerskom panteonu Sin je bog mjeseca. Osobito se doimao drevnih naroda a predstavlja protjecanje vremena a pošto je računanje vremena bilo značajan čimbenik zbog prekomorske i prekopustinjske trgovine u kojima su putovanja znala trajati mjesecima pa ček i godinama te je vrlo važnu ulogu igrala i procjena trajanja puta zbog opskrbe same ekspedicije kao i procjena razdoblja isplate samog dohodka. Upravo zbog ovih razloga je i bog mjeseca Sin bio vrlo cijenjen. Zanimljiva činjenica je i to da su stanovnici velikoga karavanskog grada Palmire u prva tri stoljeća nove ere davali prednost lunarnom božanstvu. Boga mjeseca, Sina simbolizira polumjesec.
Inana ili Ištar
Inana ili Ištar |
Nebo i Marduk
Marduk |
Bog Marduk je u amorićanskom razdoblju[56] bio gradski bog Babilona te su u njemu spojene uloge boga Enlila kao izvršitelja volje božanskog dvora i boga oluje. Prema tome on igra najvažniju ulogu u sukobu između Reda i Kaosa, što rezultira stvaranjem, a sve se to nadovezuje na mezopotamske obrede novogodišnje svetkovine u proljeće kad nastaje glavni vremenski preokret. U sjevernoj Mezopotamiji je to bog Adad, u Siriji i Palestini Hadad, a njegova nadređena uloga se očitovala u naslovu Baal što znači «Gospodin»[57].
Ereškigal i Nergal
Ereškigal i Nergal predstavljaju zle sile podzemnog svijeta. Kraljica podzemnog svijeta Ereškigal je poznata po mitu koji se odnosi na kult plodnosti u kojem božica Ištar silazi u podzemni svijet. Bog Nergal je bog masovnog uništenja ratom i pošastima, njegovo oružje, munja i pošast nas upućuju na to da je on sunčano božanstvo koje se očituje u jakoj podnevnoj vrućini a podsjeća na « pošast što hara u podne»[58]. Poznat je po mitu u kojem je prodirao u podzemni svijet postavljajući za sobom stražare da čuvaju četrnaest dveri. Nakon osvajanja podzemlja zbacio je Ereškigal s vlasti a život joj je poštedio nakon njenog preklinjanja da je uzme za ženu i preuzme njeno prijestolje[59].
Ep o Gilgamešu
Ep o velikom kralju Gilgamešu je jedna od najstarijih priča na svijetu. Ispisan je na dvanaest ploča, prvih šest je posvećeno glorifikaciji Gilgameša a drugi dio je posvećen njegovoj potrazi za besmrtnošću kojom Gilgameš postaje opsjednut. Gilgameš je vladao Urukom oko 2.700. g. pr. Kr. i o tome danas postoje neki dokazi[60]. Mnoge teme iz ove pripovijesti susrećemo i u Homerovim epskim djelima[61] i u pričama iz Starog zavjeta. Verzija usmenog epa je zabilježena u akadskom dobu oko 3. tisućljeća pr. Kr. Osnovna tema je problem ljudske smrtnosti.
Gilgameš |
«Kojeg si ljubavnika voljela zauvijek,
koji ti je od tvojih pastira bio zacijelo vrijeme mio ?
Tamuzu, dragome svoje mladosti,
iz godine u godinu jadikovku si samo namijenila.»[62]
Uvrijeđena Ištar na Gilgameša šalje nebeskog bika, ali ga Gilgameš uz Enkidinu pomoć ubija i njegovu glavu nose sa sobom kao trofej. Ljutiti bogovi odlučuju da zbog Gilgamešovih grijeha Enkidu mora umrijeti te mu šalju groznicu kojoj se nije mogao oduprijeti. Gilgameš potresen smrću svog prijatelja postaje konačno svjestan da se mora bojati smrti. Najveći junak na svijetu mogao je vladati svijetom ali ne i svojim srcem, pa je stoga bio osuđen na put kroz pakao u nadi da će oživjeti svog prijatelja, svoju smrtnu polovicu. Gilgameš je lutao svijetom tražeći Utnapištima jer su samo njega i njegovu ženu bogovi obdarili besmrtnošću. Putujući kroz «planinu izlazećeg sunca» [63]stiže do božjih vrtova, gdje nagovara brodara Uršanabija da ga preveze do Utnapištima. Na Gilgamešove molitve da mu oda tajnu besmrtnosti, no Utnapištim mu ne odaje tajnu besmrtnosti jer je to dozvoljeno samo bogovima. Utnapištim mu priča priču koja je zapanjujuće slična biblijskoj priči o Noinoj arci i daje mu biljku kojom će oživjeti Enkidua, no zmija mu krade biljku pa Gilgameš svoje posljednje dane provodi u samoći razmišljajući o tragediji života i smrti.[64]
Zaključak
Mezopotamijska mitologija je ispunjena mračnim silama, njen pogled na zagrobni život se uvelike razlikuje od pogleda ostalih religija. Život običnog čovjeka je bio obilježen mukotrpnim radom a religija mu nije davala nikakvu nadu u spas koji bi ga očekivao na kraju njegovog životnog puta. Razapet između podzemnih demonskih sila koje su mu prijetile na svakom koraku i udovoljavanju bogovima koji su svaki njegov pokret s nebeskih visina motrili širom otvorenih očiju, provodio je svoj život radeći u poniznosti znajući da ga nakon smrti očekuje beskonačno stajanje u mračnim hodnicima podzemnog svijeta. Uspoređujući elemente mezopotamijske i staroegipatske religije nailazimo na mnoge sličnosti koje su u nekim segmentima gotovo identične. Međusobno se prožimlju pa se lako da zaključiti da vuku zajedničko korijenje iz jedne «prareligije» ili su u toku svoje povijesti zbog geografske bliskosti postepeno elementi jedne prelazili u drugu. Što se pak tiče judaizma, kao najmlađe religije u odnosu na dvije spomenute, njegovo prakorijenje lako lociramo u mezopotamijskoj religiji te pratimo njegovu «doradu» u periodu židovskog boravka u Egiptu odakle ulaze u judaizam i brojni egipatski elementi. Za razliku od egipatske religije koja nam je dala nadu u vječni život i olakšanje od životnih muka koje možemo usporediti sa rajskim vrtom, mezopotamska religija nam je dala prikaze najdubljih ponora pakla, koji i dan danas žive u mnogim religijama, plašeći i držeći u poniznosti milijune vjernika diljem svijeta.
Pogledaj:
Atlantida - potopljeni kontinent
Fenička i punska religija
Literatura:
1. Mitologija, Dušević & Kršovnik, Rijeka, 2004.
2. Religije svijeta, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1987.
3. Mitologija Bliskog istoka, Mladinska knjiga, Ljubljana, 1987.
4. Herodot, Povijest, Matica hrvatska, 2000.
5. Biblija, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1991.
6. Max Toth, Proročanstva piramida, Cid-nova, Zagreb, 2001.
7. Igor Uranić, Ozirisova zemlja, Školska knjiga, Zagreb, 2005.
8. Mitologija istoka, Leo commerce, Rijeka, 2002.
9. Riječnik simbola, GZH, Zagreb, 1994.
10. Jorge Angel Livraga, Teba, Nova akropola, Zagreb, 1995.
11. Povijest svijeta prvi dio, Marjan tisak, Split, 2005.
12. Rose-Marie & Reiner Hagen,Egitto, Popolo, divinita, faraoni, Taschen, 1999.g.
14. Mircea Eliade, Povijest vjerovanja i religijskih ideja, I. dio, Fabula Nova, Zagreb, 2006.
[1] Mitologija, Dušević&Kršovnik, str. 320.
[2] Knjiga postanka, 11,3-4.
[3] Mircea Eliade, Povijest vjerovanja i religijskih ideja I. dio, str. 86.
[4] Religije svijeta, str.64.
[5] Primjer sukcesivne gradnje imamo i u Egiptu, stepenasta piramida, Proročanstva piramida, sl.str.164.
[6] Herodot, Povijest, fusnote 97. str. 135.
[7] Stadij = 192 metra ( Herodot, Povijest, fusnote 96. str. 135.)
[8] Herodot, Povijest, str. 135.
[9] Riječnik simbola, str. 790.
[10] Riječnik simbola, str. 330.
[11] Sličan način gradnje imamo i u Egiptu kod primjera velike piramide gdje je podzemna prostorija ukopana ispod razine okolnog tla i središnjim tunelom povezana s nadzemnim prostorijama, tako da tvore ukupno tri prostorije jednu iznad druge:»podzemna» ,»kraljičina» i «kraljeva» prostorija . Proročanstva piramida, sl.str.185.
[12] Mitologija, Dušević&Kršovnik, str. 321.
[13] hieros gamos = sveto vjenčanje
[14] Mircea Eliade, Povijest vjerovanja i religijskih ideja I. dio. Str. 86.
[15] Drevne religije, str. 64.
[16] Misli se na babilonski zigurat.
[17] Herodot, Povijest, str. 134.
[18] Drevne religije, str. 64.
[19] Sličan kompleks nalazimo i u Egiptu, kopmpleks piramide iz V.din. Proročanstva piramida, sl.str.199.
[20] Drevne religije, str. 64.
[21] Mitologija, Dušević&Kršovnik, str. 322.
[22] Mitologija, Dušević&Kršovnik, str. 323.
[23] Zapadna strana je mjesto zalaska sunca pa je često u drevnim religijama bila poistovjećena sa zagrobnim životom, u Egiptu je zapadna obala Nila bila mjesto na kojem su se vršile sahrane. (Dolina kraljeva, Giza itd.)
[24] Mitologija Bliskog istoka, str. 14.
[25] Psalmi 91,5-6.
[26] Mitologija Bliskog istoka, str.14.
[27] Izaija 34,14.
[28] Mitologija istoka, str. 50.
[29] Mitologija Bliskog istoka, str.14.
[30] Postanak 4,7.
[31] Prikaz sveprisutnosti boga susrećemo i u Bibliji, Matej 6,6.« A ti kad moliš, uđi u svoju sobu, zatvori vrata te se pomoli Ocu svom u tajnosti, pa će ti platiti Otac tvoj, koji vidi u tajnosti».
[32] Mitologija, Dušević&Kršovnik, str. 322.
[33] Religije svijeta, str. 66.
[34] Anitu – «dostojanstvo Anua» (Mitologija Bliskog istoka, str.14.)
[35] Sličnu stvar imamo u Egiptu gdje se faraon poistovjećivao sa bogom Horusom za života a nakon smrti sa Ozirisom, a simbole moći je primao od božanstava, primjer reljefa u hramu u Edifu , krunidba Setija I Egitto, sl. str 38.
[36] Bog Enlil kao bog oluje ima dota sličnosti sa jevrejskim bogom Jahvom a na to upućuje knjiga Izlaska
13,21-22.«A Gospod je išao pred njima, danju u stupu od oblaka, da im pokazuje put, a noću u stupu od ognja, da im svijetli, da bi mogli putovati danju i noću. Nije se uklanjao ispred roda stup od oblaka danju ni stup od ognja noću» Jahve u knjizi izlaska u Egipat baca pošasti kojima se i Enlil služio u Mezopotamiji: skakavci, pogibelji, kiša, tuča, gromovi… Otvara more da Židovi mogu izaći: «I pruži Mojsije ruku svoju na more. Tada dade Gospod cijelu noć uzbijati more natrag jakim vjetrom istočnim i osuši more, i vode se razdijelile» Izlazak 14,21.
[37] U Egiptu ,maat, personifikacija moralnog i fizičkog zakona, reda i istine. (Ozirisova zemlja, str. 55.-60.)
[38] Egipatski bog Hapi, bog Nila i plodnosti.
[39] Levitski zakonik, 16,15 .Cijelokupan obred je opisan u Levitskom zakoniku 16,1-28.
[40] Hamurabi 1792 – 1750. g. pr. Kr. (Povijest svijeta I, str.105.)
[41] Povijest svijeta I, sl.str.113.
[42] Povijest svijeta I sl.str.113.
[43] Mitologija, sl.str.326.
[44] Primjer na steli Djedamuniuankha , XXII din. (Egitto, sl. str. 162.)
[45] Identičan je prikaz u Egipatskoj mitologiji boga Ra, koji u svojoj barci svakodnevno obavlja isto putovanje vozeći duše pokojnika u svojoj barci kroz svijet podzemlja i uskrsavajući u zoru.
[46]Mitologija Bliskog istoka, str. 20.
[47] Mitologija, Dušević&Kršovnik, str. 324.
[48] Poznavanje imena je bilo jako bitno i u egipatskoj mitologiji kada je preminuli došao u zagrobni svijet morao je poznavati imena bogova koji su sačinjavali porotu u suđenju duši, u jednom aspektu je to 42 imena a u drugom 99. Negativna ispovijest (papirus Nu ) , (Teba, str. 113.).
[49] Možda upravo odatle korijen vuče stavljanje novčića u usta pokojnika kojim bi trebao platiti ulaz u zagrobni svijet, odnosno prijevoz već spomenutom barkom.
[50] 7 vratiju, 7planetarnih nebesa, 7 katova zigurata, znamo da se zigurat produžavao u tlo pa su možda tih 7 vratiju 7 podzemnih slojeva zigurata ispod zadnjeg je božica podzemlja Ereškigal kao suprotnost bogu sunca Šamašu koji je na najvišem nadzemnom, pa predstavlja povezivanje muškarca i žene, dobra i zla, svijetla i tame u jednu nerazdjeljivu cjelinu.
[51] Mitologija, Dušević&Kršovnik, str. 325.
[52] Ovaj motiv se u Kanaanu javlja kao potraga božice Anat za mrtvim Baalom, u Egiptu je to Izidina potraga za Ozirisom, u Grčkoj Demetrina potraga za Korom i Afroditina potraga za Adonizom.
[53] Ta osobina je najvjerojatnije semitskog podrijetla i može biti povezana s značenjem semitskog boga Athtara koji je bio astralno božanstvo a štovali su ga i Egipćani u liku boga Amona.
[54] Mitologija Bliskog istoka, str. 25.
[55] U Egiptu je božica-ratnica, Sekhmet, bila prikazana kao žena s lavljom glavom koja je štitila Egipat od neprijatelja. (Ozirisova zemlja, str. 27.).
[56] 1826.-1526. g. pr. Kr.
[57] Mitologija Bliskog istoka, str.25.
[58] Psalmi 91,6.
[59] Mitologija Bliskog istoka, str. 25.
[60] Religije svijeta, str. 66.
[61] oko 800. g. pr. Kr.
[62] Mitologija Bliskog istoka, str. 20.
[63] Poput egipatskog boga Raa koji u svojoj barci putuje podzemnim svijetom.
[64] Mitologija, Dušević&Kršovnik, str. 326 - 327.
2 komentara:
Sve lepo prepisano iz main stream literature... a ništa ne objašnjava. Zašto ne pišete o panteonu Mesopotamije, o rodbinskim vezama bogova, o poreklu istih itd? Zašto ne date vaše viđenje na pitanja: odakle moćna civilizacija u Mesopotamiji, praktično iz ničega? Ko su ti ljudi koji su izumeli točak, poljoprivredu, školstvo, sudstvo, metalurgiju, građevinu, astronomiju, medicinu, hirurgiju... Odakle oni, kako su to sve uspeli da "izmisle" u, istorijski gledano, kratkom vremenskom razdoblju?
Dali ste vrlo šture informacije, nedovoljno povezane u celinu i smisao. Govorite o Sumeranima kao nekom necivilizovanom narodu kod kojih dominira praznoverje, a zapravo oni nisu bili ništa manje obrazovani i upoznati sa tajnama prirode i sveta od sadašnjih ljudi. Šta više. Koliko znam, ni jedna kasnija civilizacija ili kultura nije dala bilo šta slično (autohtono) grandioznom epu Enuma eliš, tj. epu o nastanku Sunčevog sistema, pa i planete Zemlje. Prva poslepotopna civilizacija je udarila temelje u svakom smilu zapadno evropskoj kulturi i tradiciji, kojoj i mi pripadamo. Kao takva, zaslužuje malo ozbiljnije i temeljitije istraživanje od ovoga na vašem blogu. Ili to, ili nemojte ništa pisati jer skrnavite sliku o drevnom i divnom Sumeru.
Zahvaljujem na upućenim opaskama. Naime, točno navodite da se radi o vrlo šturim informacijama. Najmera je bila dati jedan uski pregled mezopotamske religije. Obrada koju predlažete bila bi vrlo interesantna krugu povjesničara koji se bave navedenom tematikom. Predložena tematika bi zavirila i u ostale segmente života, što bi bilo vrlo interesantno. To bi ujedno zahtjevalo jedan studiozniji pristup od jedne ovakve sinteze bazirane na dostupnoj literaturi. Blog je zamišljen na način da se na njemu obrađuju prvenstveno teme vezane za vjerovanja, te se slažem s Vama da u tom sklopu istaknuto mjesto zaslužuju religijske manifestacije s područja plodnog polumjeseca. No, kako smo s pokretanjem bloga krenuli relativno nedavno, nemojte zamjeriti na manjkavosti pojedinih postova. U zamisi je obrada puno šireg aspekta, no to zahtjeva još puno rada i truda. U svakom slučaju zahvaljujem Vam na prijedlozima i opaskama. Ukoliko bi i sami željeli pridonjeti kvalitetnijem pristupu i obradi pojedinih tema, slobodno nas možete kontaktirati na mail u kontaktu, te ćemo rado uvrstiti i Vaše radove, odnosno razmatranja u naš korpus.
Srdačan pozdrav.
Objavi komentar